De agrarische sector moet veranderen. Veel boeren zitten in de knel. Klimaatdoelen worden niet gehaald. Alarmbellen rinkelen voor insectensterfte en verlies van biodiversiteit door bestrijdingsmiddelen en te hoge uitstoot van ammoniak door uitwerpselen van vee. Al jaren wordt getracht tot oplossingen te komen. Tot dusver zonder succes.

Één partij wordt structureel vergeten. De burger/consument heeft vaak geen idee hoe (niet-)duurzaam de agrarische producten zijn die hij/zij koopt in de supermarkt. Behalve het kleine aandeel fairtrade en eko-labels is er nauwelijks concrete informatie om een weloverwogen aankoop te doen. Vaak wordt op de voorkant van verpakkingen veel belooft, maar de realiteit is vaak anders.

Duurzaam geproduceerde zuivel en zuivelproducten begint bij duidelijke, concrete en directe informatie voor consumentenHet wordt tijd dat de burger/consument duidelijk wordt geïnformeerd over de achtergrond van producten. Concrete en directe informatie voor consumenten is de belangrijkste voorwaarde op weg naar een duurzame wereld.

Het ‘Eerlijke zuivel-stoplichtlabel’ is een concrete tool om de vicieuze cirkel in de agrarische sector te doorbreken. Het stoplichtlabel dwingt met name de tussenhandel (supermarkten, zuivelbedrijven en multinationals) zich duurzamer op te stellen.

Welke kleuren wil jij zien op het stoplichtlabel van jouw zuivelproducten?